The Artificial Nature Project

5 kanyler

En stor sanselig oplevelse midt i mørke og konfetti

Dansehallerne, 20.-21. november
Mørket er totalt. Ikke et lysglimt finder vej gennem det fuldstændige mørke. Roen lægger sig langsomt over salen. Vi sidder længe i det sorte rum, i en tryg ro inden de første glimt kommer.
Snart fylder de hele scenen, som små stjerneskud, ildfluer, sølvglimt der daler ned. I baggrunden høres en rytmisk tone – og det er i momenter som om lysglimtene danser i det stadig totale mørke.the artificial nature project
Da lyset for første gang langsomt blændes op, ser jeg et antal kroppe på scenen. Mest fylder dog disse glimtende stykker materiale, der er spredt i bunker over scenegulvet. De er sølvfarvede og performernes grå og sorte dragter forsvinder nærmest i det metaliske skær fra de små “glimmer-flager”. Og det er dette materiale der kommer til at tage fokus gennem hele “The Artificial Nature Project”, hvor det tager uendelige former og der foregår en kamp både med og mod dette “levende” materialet.

Jeg er både dybt betaget, underholdt og opslugt af Mette Ingvartsens smukke univers

Der foregår en klar undersøgelse af, hvad der sker når man lader et materiale danse og lader de “egentlige” dansere – de kroppe som vi ser på scenen og forventer skal danse, være underlagt,  eller ligestillet med materialet. Danserne hjælper det frem, får det til at leve og i forestillingens stærkeste momenter, bliver materiale og krop til ét og kroppene forsvinder ligefrem bag materialet. Det koreografiske greb er simpelt og alligevel skabes der uendelige former og situationer. jJeg er både dybt betaget, underholdt og opslugt af Mette Ingvartsens smukke univers.

I løbet af forestillingen danner jeg utrolige mængder billeder af hvad der sker foran mig og materialets koreografi bliver i al sin simpelhed utrolig kompleks. Manden ved siden af mig på publikumsopbygningen griner, mens jeg bliver rørt – vi sidder med hver vores fortælling – og netop her lever Ingvartsens projekt virkelig. Og måske netop fordi jeg ikke skal forholde mig til menneskelige kroppe, men til et materiale, bliver jeg virkelig fri til bare at opleve legen og alvoren i materialets “liv”. Jeg er både i “outer-space”, på havets bund, ved lejrbålet og mange mange andre steder – og ikke-steder.
I forestilingens anden halvdel går lyset fra det hvide, metaliske til et rød-orange lys. Mysikken bliver her også mere insisterende og intens, og performerne henter “blæse-maskiner” til at påvirke, udfordre og styre materialet med. Med disse maskiner skabes eksempelvis meter-høje søjler af materialet, og der opstår en ny ustyrlighed og et kaos på scenen. Der hentes nyt materiale i form af større flager og performernes tilstedeværelse bliver mere til en slags maskinarbejdere. Deres hætter og beskyttelsesbriller leder mine tanker hen på elektronikfabrikker i Asien eller dykkere på havets bund. Uanset hvilke billeder kroppene skaber i den enkelte tilskuer, så er det spændende at se den dansende krop, som en arbejdende krop og hvordan denne krop udfører konkrete handlinger mens materialet danser.

…fordi jeg ikke skal forholde mig til menneskelige kroppe, men til et materiale, bliver jeg virkelig fri til bare at opleve legen og alvoren i materialets “liv”

Til sidst spredes materialet møjsommeligt over hele scenegulvet og performerne forlader scenen. Igen sidder vi længe i stilheden og ser hvordan materialet danser selv uden performernes hjælp – det glimter og der dannes mønstre ved små ændringer i lyset. Da performerne igen kommer ind, udfører de gentagende handlinger fra tidligere i forestillingen og mens de langsomt dækker lysstofrørene, der er scenens eneste lyskilde, til med materialet. Så sidder vi igen i det trygge mørke, der denne gang markerer forestillingens afslutning.
Alt i alt tilbyder Mette Ingvartsen med “The Artificial Nature Project” en stor sanselig oplevelse samt et intenst og legesygt univers og det skal der kvitteres stort for, med 5 fyldte kanyler.
Læs mere om forestillingen på Dansehallernes hjemmeside her.
FOTO: Jan Lietaert
Anmeldelsen er skrevet af Cecilie Møller Madsen

Jeg er kandidatstuderende ved Teatervidenskab og Performance Studier ved Københavns Universitet, hvor jeg arbejder med eksperimenterende performancekunst, køn og nybrydende tendenser indenfor teatret. Jeg interesserer mig for eksperimenterende, mærkværdigt og gerne politisk scenekunst, der tør udfordre sin tilskuer og teaterformen. Jeg elsker at blive provokeret af teater og følger særligt teatre og performance-steder som CaféTeatret, Warehouse 9, Dansehallerne (her især Loona Nights) og Det Røde Rum på Det Kgl. Teater. Jeg bliver høj af teater, der tør tage chancer, sidder i kroppen dagen efter og får mig til at tænke.

Vær den første til at kommentere