Februar er årets koldeste måned. Derfor er det godt at der er nogle teatersæder man kan varme sig i. I februar måned kan man besøge de svedende og dampende af slagsen, der er nemlig masser af lækkert danseteater klar til vinterens teatergæster!
“Push” af Black Box Dance Company
Musikteatret Holstebro 4. – 6. februar samt Dansehallerne 11. -12. februar
Dansekompagniet i Holstebro har slået pjalterne sammen med nogle af kræfterne fra Dansk Danseteater. Deres nye forestilling “Push” indeholder to værker af henholdsvis Dansk Danseteaters kunstneriske leder Tim Rushton og tidligere danser og koreograf ved Dansk Danseteater Edhem Jesenkovic.
Første værk “Evas Dilemma” er skabt af Rushton, som er blevet hædret hele 5 gange med Årets Reumert. Med både humor og følsomhed skildrer værket ungdommens søgen efter identitet og seksualitet. Edhem Jesenkovic “Rush” er derimod et adrenalinfyldt og berusende værk inspireret af håndboldens verden.
Begge værker lægger op til en fed aften med måde beruselse og drift – det lyder ikke som en dårlig aften i teatret vel?
“69 Positions” af Mette Ingvartsen
Dansehallerne 18. – 21. februar
I performances “69 positions” går Ingvartsen i kødet på vor tids kropslighed og seksualitet. Nøgenhed, erotik, ritual, politik og en god sjat publikumsinddragelse blandes og rystes sammen til en sexet cocktail serveret af en Danmarks mest eksperimenterende og spændende koreografer.
Hvis du vil finde ud af mere om hvem hende Mette Ingvartsen er, så læs Kulturshots anmeldelse af hendes tidligere danse performance “The Artificial Nature Project” hvor danserne er skiftet ud med konfetti. I Ingvartsens hoved er danserne ikke nødvendige for at lave koreografi.
“Hedda Gabler” Aarhus Teater
Aarhus Teater 31. januar – 28. februar
“Hedda Gabler” er historien om en kvinde som desperat prøver at få magt over sit eget liv. Men for at få styring over sin egen skæbne, må hun bryde med både de mennesker hun holder af og de normer hun er bundet af.
Henrik Ibsens dramatiske klassiker har lige spillet på Det Kongelige Teater med en fuldstændig udsolgt spilleperiode. På trods af at stykket blev skrevet i 1890, er det stadig meget relevant – kvinder kæmper her over 100 år efter stadig med at leve op til både lidenskab og borgerskab, lyst og pligt. Hvis du ikke nåede at se Det Kongelige Teaters opsætning af dramaet i København, så tag et smut forbi Aarhus Teater og oplev klassikeren, denne gang med Marie Louise Wille i titelrollen.
FOTOS: Michael With og Rasmus Baaner