Danica Curcic er nøgen og gal!
Husets Teater, 17. januar – 7. februar
Danica Curcic er en vaskeægte kameloen. Hun kan gå fra stor og naiv forelskelse i Romeo og Julie, til stærke kvinderoller som i “Frankenstein genskabt“. I forestillingen “Lort” på Husets Teater viser hun begge sider.
Da publikum træder ind i rummet sidder Danica Curcic nøgen på en stol med ryggen til, næsten som et lille skulpturelt kunstværk. Hun sidder nøgen i det nøgne hvide rum, kun udstyret med en mikrofon i hånden. Alt er skrællet af og tilbage står kun to ting; teksten og skuespilleren – og så skal begge komponenter kraftedme være gode…. og det er de heldigvis også.
Teksten af den italienske dramatiker Cristian Ceresolis handler om en ung kvinde som er desperat efter at få succes på TV, på film, i livet. I hendes jagt på de eftertragtede “15 minutes of fame” må vores stakkels hovedperson spise dig igennem æblekurer, pikke, fingerspidser og hendes store lår, som hun alt sammen skider ud i en stor forløsende og skamfuld lort.
Vores hovedperson er en tapper kvinde. Hun kæmper for sin drøm og giver sig selv 100% i alt hvad hun gør, også selvom det bare er for en ligegyldig reklamefilm. Det kunne man selvfølgelig anse som en positiv ting; en stærk kvinde som ikke lader sig kue, men der er noget helt galt med vores hovedpersons selvbillede. Vejen til succes går igennem manden og derfor også igennem et utal af blowjobs, krokodilletårer og evige slankekure.
Selvom den mandsdominerende og benhårde underholdningsbranche er noget som nogle danske kvinder måske kan genkende, forestiller jeg mig at “Lort” tegner et stærkere billede af kvindesynet i Italien end i Danmark – forhåbentligt…
Curcic giver sig (ligesom hovedperson) 100% i denne forestilling og leverer en meget kraftfuld og uforfængelig præstation. Det er en stor mundfuld at stå, eller sidde, med sådan en monolog helt alene, men hun tager overbevisende teksten ved hornene. Hun balancerer mellem det vanvittige og det normale, det sympatiske og det ækle i hendes spil. Imens hopper hendes stemme frem og tilbage mellem stille følsomhed, øredøvende vrede og melodiske temposkift så monologen næsten bliver et stykke musik, fornemt orkestreret af instruktøren Simon Boberg.
Kulturshot giver “Lort” 5 kanyler. Du kan læse mere om forestillingen om Husets Teaters hjemmeside.
Den anmelderroste “Lort” eller “La Merda” har siden 2012 gået sin sejrsgang i Europa og spillet på scener i bl.a. London Glasgow og Berlin. “La Merda” spillede også i 2014 på Husets Teater under CPH:Stage, denne gang opført at den italienske skuespillerinde Silvia Gallerano.