The Old Testament according to the Loose Collective

Bibelhistorisk mash up gæster Dansehallerne

Dansehallerne, 12. & 13. november. Gæstespil af The Loose Collective

Jeg må indrømme, at jeg bliver ret tændt, når nogen forsøger at gøre noget nyt, med noget virkelig gammelt. Så jeg gik spændt, men også en smule skeptisk til Dansehallerne i onsdags, for at opleve ”The Old Testament according to The Loose Collective”.  Jeg forbinder nemlig Det Gamle Testamente med en masse græshopper, lemlæstelser og ubehagelig religiøs forbudsprædiken- hvor morsomt kan det lige være at bruge en onsdag aften på? Ret morsomt fandt jeg ud af.

Når forestillingen for alvor griber mig, er det ikke mindst takket være den enormt legesyge lydside, der serverer alt fra barok, over post-punk til elektroniske beats i en uforudsigelig musikalsk collage som klæder den (old)gamle tekst afsindigt godt

Vi har at gøre med en performance, der eksisterer et sted i krydsfeltet mellem moderne dans, musikteater og  ”bibel studies”. 7 performere klædt i rosa og sandfarvet tøj, indtager en white box, der fremstår enkelt uden ekstra lir, men fyldt med musikinstrumenter og guitarpedaler en masse. Forestillingen starter samme sted som Det Gamle Testamente – ved verdens skabelse og menneskehedens begyndelse, men her slutter al trofasthed overfor originalværket så også. Resten af forestillingen går med at fortælle udvalgte stykker tekst hentet fra Det Gamle Testamente, gennem et miks af eksplosive musikstykker og koreografiske udtryk, der skifter tempo hele tiden. Temaet der tages op er ”menneskelighed” og det at være til, som en del af en generation. Imens der danses, beatboxes og performes, kan publikum følge kildekritisk med på en skærm, hvor teksterne og deres placering i bibelen er noteret.  

Det Østrigsk baserede kompagni betegner deres stil som en art musikalsk danseforestilling, så en anmeldelse af ”The Old Testament according to The Loose Company” skal selvfølgelig runde begge dele. Jeg starter med det bedste først; Når forestillingen for alvor griber mig, er det ikke mindst takket være den enormt legesyge lydside, der serverer alt fra barok, over post-punk til elektroniske beats i en uforudsigelig musikalsk collage som klæder den (old)gamle tekst afsindigt godt.

På dansesiden synes jeg at det er en anelse mere ”tyndt” og egentlig dans er der kun tale om i en sekvens. Resten er en række rigtig smukke og til tider groteske fysiske billeder, hvor mennesker bærer rundt på hinanden og hænger sammen på alle mulige og umulige måder.  Hvis udgangspunktet var, at de to dele skulle fylde lige meget, vil jeg påstå, at dansen trækker det korteste strå i sammensmeltningen. De enkelte sekvenser hvor koreografien er i centrum bliver ærlig talt en smule kedelige og lange, imellem de mere dynamiske musikalske kompositioner og humoristiske tekstbaserede indslag.

Når forestillingen -ud over at være smuk og musikalsk behagelig- også er stærkt underholdende, er det på grund af den enormt humoristiske og selvironiske tekstkomposition. Det er virkelig sjovt, når man tager ord, tal og sætninger fra Det Gamle Testamente fuldstændig ude af kontekst og sætter sammen på nye måder – resultatet er poetisk, morsomt, bestialsk og fremfor alt anarkistisk.

Og hvad vil The Loose Collective så sige om menneskelighed og meningen med det hele? Pas.
Hvor det gamle testamente er ret klar i spyttet om hvorfor vi er her og hvad vi skal bruge eksistensen til, giver The Loose Collective ingen klare svar eller absolutter – vi er her lige nu og kan ligeså godt få det bedste ud af det . Én ting der dog går igen gennem hele forestillingen er en insisteren på at vi lever som en del af en generation, der står ovenpå den forrige, som står på generationen før osv. osv. og som der citeres: ”We are in(Susanna 1:20) this together( 2 Maccabees 13:12)”

Forestillingen handler om at finde en mening med tilværelsen, en mening i angsten, ensomheden og frustrationen, der hører til det at være menneske. Men for The Loose Collective handler det i ligeså høj grad om at have det sjovt, om at synge og danse og ikke tage det hele så seriøst. De laver sjov med deres publikum og har dem med langt hen ad vejen – de havde i hvert fald mig.  Hvis du nogensinde får muligheden for at opleve The Loose Collective skal du tage chancen – underholdningsværdien er i top.

Læs mere om The Loose Collective her.

Forestillingen er en del af Dansehallernes sidekoncept Thousand Threads, hvor kunstnerisk chef Bush Hartshorn udvælger en række eksperimenterende og innovative værker fra ind – og udland, der skal udforske og udvide opfattelsen af, hvad moderne dans og koreografi er. Læs mere om Thousand Threads på www.dansehallerne.dk 

Anna Skov

Uddannet BA i Teatervidenskab med sidefag i Digital Kommunikation og Æstetik. Til dagligt ruller jeg rundt på et gulv og laver dramalege med 3-6 årige. Jeg bliver tændt af teater, der eksperimenterer med formen og forsøger at interagere med publikum på nye måder- gerne ved brug af nye digitale medier! Jeg er også stor fan af nyskrevet dramatik. Du kommer aldrig til at møde mig til en genopsætning af Ibsen på Det Kongelige Teater.

Vær den første til at kommentere