THE ILLEGAL TRILOGI

the-illegal-trilogi-2

4 kanyler

Fucked up trilogi med drøn på følelser og fysik

Dansehallerne, Mute Comp. 11. – 14. april

I disse dage bliver de tre værker Knock on Unpainted Wood, F.U.B.A.R. – Fucked Up Beyond Any Recognition og Blackout genopført i Dansehallerne under navnet The Illegal Trilogy. Mute Comp. Physical Theatre har sat sig for at behandle de tre store illegale økonomier: Sex, våben og narko, og gennem dans og live musik skaber de et storladent kriminelt epos.

Knock on Unpainted Wood er trilogiens første del. Publikum bliver ført ind i salen, og bliver placeret på bænke rundt omkring scenen, hvorpå der er malet en gylden cirkel. Det polske band PCHELKI skaber et perfekt lydbillede præget af etnisk post-rock og trancelignende trip-hop. Mute Comp. dansere er nærmest skræmmende dygtige. Knock on Unpainted Wood får etableret et rum domineret af kvinder, der bliver tvunget rundt på scenen, kroppe der stritter imod, men må underligge sig og fysiske udfoldelser, der kan føles på egen krop. Mute Comp. har fat i kernen af det, de gerne vil formidle – sex, kvindehandel og fristelser, og forestillingen er domineret af en næsten uforståelig fysisk kontrol. Desværre bliver det i slutningen af forestillingen forsøgt at give den polske sangerinde en central placering, men hun virker mest af alt malplaceret, og tager fokus fra det vigtigste: dansen. Hun bliver et unødvendigt element, der ville have været bedre placeret på sidelinjen.the illegal trilogi 2

F.U.B.A.R. – Fucked Up Beyond Any Recognition tager våben og magtfascination under behandling, og her er der smæk på! Forestillingen er en times højintens, kamikazelignende powertrip. Scenen er blevet transformeret fra det intime rum i Knock on Unpainted Wood til en traditionel scene/sal-opbygning, og nu er det Nashville-bandet The Legendary Shak Shakers, der står for musikken. Igen er det tydeligt, at Mute Comp. beskæftiger nogle sindssygt dygtige dansere, og især Liv Mikaela Sanz fanger Kulturshots opmærksomhed. Hun besidder en krudtuglet kvindelighed og en provokerende kraftfuld udstråling, hvilket gør hende til en af forestillingens absolutte højdepunkter. I F.U.B.A.R. blander Mute Comp. dansen med små monologer og humoristiske indslag, hvilket af og til fungerer godt, men som desværre også falder til jorden. I modsætning til Knock on Unpainted Wood, der havde en så stærk koreografi, at man aldrig var i tvivl om hvad, der blev formidlet, er det Kulturshots indtryk, at dansen i F.U.B.A.R. havde haft svært ved at stå alene. Forestillingen drukner lidt i sit højtempoudtryk, det bliver svært at filtrere støj og forvirring fra, og dansen kommer ikke ordentligt igennem.

Mange af deres billeder afføder en fysisk reaktion hos publikum, der er svær at finde andre steder i det nuværende kulturliv, og deres dans taler både til kroppen og til hjertet

Blackout er The Illegal Trilogys sidste del, der omhandler narkotika og afhængighed. Scenen er beklædt med gulvtæpper, og i midten hænger der et stort guldfarvet pendul. Musikken bliver leveret af Kirstine Stubbe Teglbjærg, MC Jabber og Dodebum, der også integreres i forestillingens forløb. Blackout er en montage af syrede billeder, der danner en vakuumpakket stemning, og bringer publikum i en hypnotiserende, og tilnærmelsesvis bedøvende tilstand. Blackout fører os gennem forskellige udgaver af trancer – den stenede, klub-rusen og det dårlige trip, samtidig med at abstinenserne også bliver formidlet. Det er en smuk forestilling, der endnu en gang fremprovokerer en fysisk reaktion hos sit publikum, og Kulturshot var godt og grundigt blæst, da Blackout var slut.

Mute Comp. kan virkelig danse, men deres største force er muligvis deres talent for at formidle følelser. Mange af deres billeder afføder en fysisk reaktion hos publikum, der er svær at finde andre steder i det nuværende kulturliv, og deres dans taler både til kroppen og til hjertet. The Illegal Trilogy er en gedigen danseforestilling, der byder på fantastiske koreografier, kontrollerede kroppe og forunderlige udfoldelser. Desværre er der enkelte elementer, der ikke spiller på samme niveau som dansen, hvilket uundgåeligt tager fokus fra de uforståeligt talentfulde dansere. The Illegal Trilogy er en stor, men dejlig mundfuld, og Kulturshot sender fire sprøjter afsted til Mute Comp. Physical Theatre.

Læs mere om forestillingen på Dansehallernes hjemmeside og mere om kompagniet Mute Comp her.

FOTO: Søren Mesiner
Anmeldt af: Tine  Hjorth

Tine Hjorth

Jeg er uddannet kandidat i Teatervidenskab og performancestudier på Københavns Universitet, og arbejder freelance som forestillingsleder både i vækstlaget og på de etablerede scener. Jeg holder af teater, der har en skarp visuel profil, og som tør berøre både de store spørgsmål og de helt nære hverdagsemner.

Vær den første til at kommentere