GOODBYE EUROPA!

4 kanyler1

Komisk historiefortælling om Europas ånd

Huset Teater, Norpol, 21. april – 11. maj

Daniel Norback sidder ved sit skrivebord og prøver at få et par gode idéer til en ny forestilling. Han tænker og tænker, i flere timer, i flere dage, men ingenting sker, før Europas Ånd pludselig banker på inde fra Norbacks klædeskabet.

”Du skal lave en forestilling om Europas Ånd Daniel, og sikre Europas fremtid!”

Sådan begynder forestillingen og så må den stakkels og selvoptagede skuespiller tappert fremføre hele Europas historie – 15.000 års historie på 1 time! Daniel Norback tager os med på en humoristisk rejse igennem Europas historie, imens han konstant udfordres af sin besværlige assistent, sit eget ego og Europas ånd, som liiige vil komme med en tilføjelse til historien.goodby Europa

Historiefortællingen og formen minder på mange måde om ”Spartacus” som spillede på får302 tidligere på året. Stemningen er henslængt, skuespillerne døjer med at gennemføre forestillingen og den 4. væg er sprængt fuldstændig i stykker. Europas historie skal reddes ved at blive fortalt, men bag kulisserne truer Europas store fjende, Kina, i form af Norbacks assistent Pei En, som prøver at ødelægge forestillingen og dermed ”Europa”. I teorien fungerer dette symbolske rollespil rigtig fint, men Pei En virker aldrig rigtigt fartruende eller som en trussel, selvom der kunne være kommet en god femme fatale ud af denne symbolske rolle som ”Kina”.

Det er en gennemgang af det Europa som vi alle (i teatersalen) er en del af, og som måske ikke længere består når kineserne, ifølge Norback, kommer og opkøber det hele. En komisk historiefortælling over Europas ”greatest hits”. Scenografien er ligeledes komisk og har en skøn barnlighed. Scenografien er en lille gammeldags scene, en slags byg-selv Europa. Den ser næsten hjemmelavet ud – uprætentiøst, komisk og yderst velfungerende, lige som resten af forestillingen..

Historien er godt fortalt og Norback er virkelig, virkelig sjov og en talentfuld performer, men historien mangler en dybde og en nødvendighed. Som underholdning, med et snært af historie-time og samfundskritik fungerer forestillingen dog godt. Daniel Norback har en hel særlig tilstedeværelse og en smittende energi på publikum, der velvilligt går med på hans historie og præmisser. Men forestillingen bliver lidt rodet hen mod slutningen og mister fokus og retning. Jeg savner en stor finale, som desværre bliver ret flad.

Forestillingen får 3 store kanyler og et lille skvæt i den 4.!

Du kan læse mere om forestillingen på Huset Teaters hjemmeside og mere om kompagniet Norpol her.

FOTO: Jan Søndergaard
Anmeldelt af: Ida Fredericia

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere