CRAZY FOR YOU

5 kanyler
Overskud, overflod, over alt forventning!
Det Ny Teater, 12. september – 1. december

Vild med Dans’ Silas Holst øverst på rollelisten?! Jeg må krybe til korset og erkende, at jeg rynkede på næsen, da jeg så ham i selvskab med mere rutinerede gengangere som Julie Steincke, Tomas Ambt Kofod og Camille-Cathrine Rommedahl i Det Ny Teaters opsætning at Crazy for You.

Det var der i midler tid ingen grund til, for her er netop tale om et virkelig godt cast. Silas spiller Bobby. En bankmand vis højeste ønske er at blive Broadway danser. Og er der noget Silas kan, så er det at danse dig bagud af salen. Tilmed synger han sig pænt og elegant gennem sit hovedrolle parti, og spiller overbevisende rollen som Bobby. Ligeledes er Silas Holst  overbevisende som teaterdirektøren Bela Zangler, som Bobby karakteren udgiver sig for at være. Ros til Silas og røde øre til mig.

  …Er det et dårligt tegn for det unge publikum
at Birthe Kjær tilsyneladende nyder forestillingen?…

Der er den sædvanelige uro i salen i minutterne op til tæppet går. Præmieren på en musical er noget helt specielt. Der skal synges, danses, spilles en vis del ud af bukserne for at den krævende hærskare af journalister og branchefolk hæver øjenbrynene. Det hele kræver timing både i replikkerne, i sangene og i trinene. Og det hele får du i ”Crazy for You”.

Tæppet går og orkesteret, under ledelse at Per Engström, sender os direkte til Broadway anno 1930, med superhittet ”Jeg r´ tosset med dig” (Crazy for you). Starten er gået og det så hurtigt at dansktoppens Birthe Kjær, der sidder 2 sæder foran mig i salen, swinger med hovedet og tydeligvis nyder oplevelsen fra begyndelsen.

Er det et dårligt tegn for det unge publikum at Birthe Kjær tilsyneladende nyder forestillingen?Det Ny Teater " Crazy For You "  8/2013

Nej… for kort efter, lægger jeg mærke til skuespiller/komiker Rasmus Bjerg. Han smiler over hele femøren, måske ved synet af et af de sjove påfund i scenografien eller også på grund af en af de vel leverede punchlines. Det må siges at være en folkelig musical, som alle på en eller flere måder kan spejle sig i. (Apropos spejle, det kommer vi tilbage til) Der er ikke tale om noget tungt og udfordrende som fx ”Phantom of the Opera”, kan være det for nogen. Der er noget for enhver og den simple historie er lige til at sluge, og glider velsmagende ned, smurt med et væld af fantastisk koreograferede danse- og sangnumre.

De overdådige scenografier fra chefscenograf Lisa Kents hånd, strækker sig fra Western by og Western Saloon med plads til kæmpe slagsmål og videre til New York og Broadways neonlys, med plads til kørende biler.

Jeg kunne fristes til at sige, at det er tyndt med skuespillet i forhold til de to andre kategorier, nemlig dansen og sangen. Men Mads M. Nielsen sørger for at skuespillet er repræsenteret til fulde. Det er en fryd at følge hans ”onde” kejtede karakter Lank, der er Saloon Vært i den lille by Deadrock, Nevada, hvor det meste af handlingen udspiller sig.

Tilbage til det med at spejle sig. I 2. Akt har Bobby og Bela (Silas Holst og Tomas Ambt Kofod) en scene hvor mødes, stangstive og tror de er hinandens spejlbillede. Det er en fantastisk scene, og jeg holdt nærmest vejret hele scenen samt sangen igennem. Meget overlegent!

Tilbage er der kun at sige, Kridt danseskoene og Step up! i køen til billetkontoret og tag ind og se CRAZY FOR YOU!

Kulturshot sender 5 sprøjter i rumpen på ”Crazy for you”!

Du kan læse mere om forestillingen på Det Ny Teaters hjemmeside her.

Anmeldelsen er skerevet  af Jacques le Renard

Uddannet fra Rødkilde teaterhøjskole 2011, skuespiller aspirant, og instruktør samt skuespiller på flere forestillinger i det Københavnske undergrundsteater de seneste 3 år. Bl.a. "Væk ham ikke" - Teateret ved Sorte Hest, 2012, "Fra nu til nu" - MungoPark Teaterbattle, 2012, "Stor Ståhej for Ingenting" - Krudttønden, 2013 og ”Aftalt spil" - MungoPark Teaterbattle, 2013 Jeg har tidligere spillet en masse musicals og sætter stor pris på den genre, når det er udført med nerve og sjæl. På det seneste har det klassiske teater haft min store interesse. Jeg er både til de ældre og de moderne klassiske værker. Ligesom jeg finder stor glæde ved fysisk og absurd teater. For mig skal teater helst give genklang hos tilskueren, eller provokere denne, så han/hun tvinges til at se ting i et andet perspektiv. Samtidig vil jeg altid sige at kunst er kunstigt.

Vær den første til at kommentere