Fantastisk Siri Hustvedt-forestilling er et dramaturgisk vidunder
Aveny T, Mungo Park, CPH:Stage
The Blazing World er fortællingen om den über-intelligente Harriet Burden, der lader en trilogi af sine værker signere af unge, mandlige kunstnere i et opgør med New Yorks tilsyneladende kvindehadske kunstmiljø. Under overskriften ”Maskeringer” sætter hun spørgsmålstegn ved, om afsenderen af et værk ikke altid er en del af fortolkningen, og hendes kunst begejstrer både publikum og anmeldere. Dog tager hendes plan en uventet drejning, da hun kastes ud i en kamp, hun ikke havde kunnet forudse.
Forestillingen er dramaturgisk toptunet, og fortællingen buldrer afsted, men som publikum er vi med hele vejen. Manuskriptet er dejligt tro mod sit forlæg, og det er skønt at opleve Hustvedt ord komme til live med skuespilpræstationer i særklasse. Især Christine Albeck Børge efterlader et varigt indtryk med sin hjerteskærende og helt sublime indsats. Der leges med en velfungerende metateatralitet, og scenografiens brug af skærme og projektioner underbygger skuespillernes skift mellem de mange roller, mens scenerne veksler mellem medierede live-optagelser, skyggespil, mikrofonsnak og dialog. På denne måde modvirker iscenesættelsen, at forestillingen bliver for tung og træg – på trods af det høje lixtal.
The Blazing World er en vild forestilling, der tryllebinder ens sanser og pirrer ens intellekt. Det var ærgerligt, at enkelte roller virkede unødigt kliché, og at replikleveringen ikke konstant sad i skabet, men det er da også det eneste, denne anmelder kan sætte en finger på! Der sendes fem kanyler afsted til The Blazing World med tak for en af de bedste teateroplevelser i år.