SNESKUD

KULTURSHOT FÅR VARMEN PÅ SNESKUD!

Den 7. og 8. Februar åbnede Teaterhuset i Magstræde op for mini-teater festivalen ”Sneskud”. En gratis festival som fungerer som en slags opvarmning, til sommerfestivalen ”Vildskud” som løber af stablen i August. ”Vildskud” præsenterer det bedste fra undergrundsscenen, og på ”Sneskud” inviteres nye og gamle ind i Teaterhuset, for at skabe lys og varme i vintermørket.
Alle forestillinger på ”Sneskud” er gratis og slutter af med fest, øl, og networking. Der er skide god festivalstemning. I alt 6 forestillinger og en masse performances spiller på Sneskud – Kulturshot nåede halvvejs igennem programmet.

SHAKESPEARE EKSPERIMENTET af CirconflexShakespeareeksperiementet
Vi befinder os i en mørk kælder pakket ind i toiletpapir. 4 udmattede karakterer er krøbet sammen i hvert deres hjørne. De er klædt i hvidt og malet med teatersminke – klar til at hoppe på scenen og i karaktererne og spille forestilling. For disse karakterer er dømt, dømt til at spille sig selv om og om igen. At spille Julie, Lady Macbeth, Hamlet og Dronning Tamora.

Karaktererne har alle blodige og ulykkelige skæbner, som de ikke selv er skyld i. Det er nemlig Shakespeares skyld. Det er han som fører dem i døden og ulykken; som små marionetdukker fører han deres hånd og fører dem, igen og igen, ned i afgrunden. Shakespeares karakterer er så menneskelige, at de kunne være virkelige. Og her er de det!
I Shakespeares dramaer er der 29 mord, 11 selvmord, og så er der alle de karakterer som dør af naturlige årsager – Shakespeare er en massemorder! Alligevel vil han ikke give sine karakterer fred. De er tvunget til at spille et utal af genopsætninger som aldrig holder op, uden mulighed for at fortælle deres udgave af historien.

Forestillingen giver et nyt blik på Shakespeare, og kommenterer komisk på at Shakespeare er en af de mest spillede dramatikere nogensinde. Shakespeare bliver ved med at blive genopsat, igen og igen – holder det nogensinde op?!
”Shakespeare eksperimentet” præsenterer også 4 af de største værker: “Romeo og Julie”, “Hamlet”, “Titus Adronicus” og “Macbeth”. De 4 dramaer bliver præsenteret på en uprætentiøs facon og dramaerne bliver gjort meget tilgængelig. På humoristisk facon, aktualiseres Shakespeare og sættes i et nyt lys, med klare referencer til popkulturen, det kitschede og det platte. Alt sammen serveres med en god omgang teaterblod i form af blåbærtærte, kirsebærsovs og granatæbler!

Replikker og historie leveres med henholdsvis uigennemtrængelig charme & humor og brændende intensitet & vildskab. Det er 4 stærke og kraftfulde power-ladies, der fortjener at stå på en større scene end Teaterhusets Planeten. Kulturshot sender 6  kanyler efter “Shakespeare eksperimentet”!
Circonflex Vandt publikumsprisen på Vildskud 2013, og er hovednavnet på ”Sneskud”.  Du kan læse mere om Circonflex her.

SØNDAG I FAMILIENS SKØD af Teater Fém
Teater Féms forestilling handler om at finde hoved og hale i sit liv som ung anno 2014. At holde rede på alle aftaler, og trygt gennemgå kalenderens nøje planlagte uge, fordi man bliver så forvirret når man ikke ved hvad man skal.
Forestillingen handler om usikkerhed, gruppepres, kropsfiksering, identitetskrise og andre pubertære problematikker, som man langt op i voksenlivet stadig kæmper med. Desværre virker forestillingen også ret pubertær og forvirret.
Den er ikke gennemarbejdet nok, og jeg savner en klar retning i forestillingen. Det er som om performerne ikke helt tror på deres eget projekt, og så falder det meget hurtigt igennem.
Jokesne bygger på det absurde, det perverterede og sexfikserede, men det er desværre bare ikke sjovt.
Der er noget på hjertet og både poetiske og komiske eksperimenter, men der mangler en god omgang gennemarbejdelse.
Teater Fém får 1 shot.

PERFORMANCE af danser Mark Meszarosvildskud
Mark Meszaros har en hel særlig evne til at fange ens opmærksomhed. Publikum sidder i foyeren; snakker, drikker øl og venter på at komme ind til næste forestilling. Ingen ved at der snart går en performance i gang. Lige pludselige indtager Mark rummet – med en enorm intensitet og autoritet. Med et trylleslag ændres hele rummets stemning. Alles opmærksomhed er pludselig rettet mod Mark, uden at man egentligt opdager at performancen er gået i gang. Han har blot sat sig ned ved et fremmed bord og startet en samtale med en af bargæsterne i foyeren.
Igennem dans og stemme-eksperimenter, sætter han fokus på kroppen og sindets sammenhæng; det at være i verden og være i kroppen. Hvor går grænserne mellem en selv og omverden? Og hvor langt kan man gribe ud i rummet og stadig eksistere på ét sted?
Mark Meszaros får 4 shots.

SPLINTERGROUP #7
Splintergroups indslag kan man ikke rigtig kalde en forestilling. Det er snarere en præsentation af Holberg Film- og Teaterskolens arbejdsmetoder. 4 elever fra skolen deltager frivilligt i gruppen Splintergroup og fremfører forskellige teaterøvelser for publikum.
Det er et interessant indblik i de metoder som skolens leder, Stuart Lynch arbejder med, men det er mere et slags foredrag end en egentlig forestilling. De arbejder primært med ”Theatre Switch Training”, som beskæftiger sig med at skifte hurtigt mellem forskellige sindstilstande og øvelser.
Eleverne har stadig meget at lære og at arbejde med, men da de præsenterer ”Sneskuds” gæster for visningen, har de også kun været på skolen i 1 måned. Det bliver spændende at se hvordan de udvikler sig.

 SNESKUD
Aftenen sluttes af med stand up af to fandenivoldske tøser som beskriver et forestillingsforløb. De tager pis på alle skuespillere og instruktørers arbejde med skabelse af en forestilling. Hvordan når man fra idé til scene? Ja, hvordan får man overhovedet en god idé? Skal man ”devise” og improvisere hele forestillingen frem, eller skal man skrive et drama? Selvom man sagtens kan skrive uden at være fuld, hjælper det så ikke at drikke resten af vodkaflasken? Hvem er ”Måde”, og hvorfor skal vi drikke med ham? Er det okay først at gå rigtig i gang med at lave forestillingen en uge inden premieren, selvom man havde et prøveforløb på 6 uger?
Det er komisk og en meget uhøjtidelig måde at slutte aftenen af på inden festen starter. Det er jo bare teater, øllene er billige og stemningen er god!
Man går fra ”Sneskud” med godt humør, og hovedet fuld af masser af indtryk og inspiration. Så er det bare med at prøve at holde varmen og se frem til at festivalen for alvor begynder, når ”Vildskud” åbner i August.

Du kan læse mere om “Sneskud” og “Vildskud” her, her og her.

Anmeldt af Ida Fredericia

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere