On/Off

Scala Scenen, 17. april-13. maj

Vil du gerne møde Google? Eller Wikipedia?

Du sidder lige nu og kigger ind i din skærm. Din virtuelle kærlighedsfarm, hvor du planter alle små og store tanker. I har bygget rede, og det er jer for altid, tænker du. Tænk, hvis du skulle leve uden denne fabelagtige, virtuelle verden for en stund. Det ville afskære dig fra at leve fuldt i den moderne verden.
Den virtuelle verden har et væld af muligheder, funktioner og indviklede systemer, og min hjerne slet kan slet ikke følge med i denne lynhurtige udvikling. Det er på en gang, det mest fantastiske der nogensinde er sket for mig, og på den anden side, det værst tænkelige. “On/Off” satte min mediebrugs-selvrefleksion i gang selvom at jeg prøver at undgå det; internettet er en skør og magisk verden, som kan påtage sig alle verdens farver – og på én gang. Vi skal bare bruge det rigtigt #YOLO.

Forestillings rammefortælling er en minikrimi, som udfolder sig i to verdener. Den virtuelle og absurde verden, hvor internettets facetter og søgemaskiner bliver besjælet. Og den autentiske verden #IRL, med to nørder der har det kolde skærmlys i ansigtet, og som har et form for internetmisbrug, hvis dramatiske beretning er inspireret fra den virkelige verden.

Denne forestilling er et bombardement af indtryk og udtryk. Man bliver præsenteret for forskellige virtuelle verdener, hvor der er fuld fart på i disse excentriske scener, der byder på en pærevælling af farver, gadgets, figurer, kostumer og alverdens pop-up reklamer. Der er stensikkert referencer, som man kan nikke genkendende til, hvis man tillader brug af cookies #CookieMonster. Det hele er en flodbølge af overflod. Og jeg er personligt vild med overflod #KeepItComing. Scenen ligner dog til tider en charmerende blanding af et diskotek og en marskandiser. #smilendebunkelort

Jeg blev forblændet af alt det udstyr, lysshow og den fede energi. Den autentiske verden i stykket kan til tider virke en smule langtrukken, men de små virtuelle verdener redder dette, da flere af disse simpelthen er must-sees, og som har en palette af absurde karakterer. Specielt de lidt småcreepy karakterer, som har stærke associationer til en både Jokeren og Michael Kviums fools, holdte jeg meget af #CreepyArt.

Mere vil jeg ikke sige. Kun at stykket blander fakta og fiktion på skønneste vis. Slip din skærm for en kort stund, og forkæl dig selv med en teateroplevelse!

It works! #konfettismiley

PS. Hvis du er studerende er det et i orden studietilbud på 50 danske kroner, som gælder fra mandag-torsdag.

Århus er byen – og i denne forbindelse - mit teaterterritorium! Her studerer jeg Dramaturgi med tilvalg i Nordisk sprog & litteratur på Aarhus Universitet. Jeg er vild med eksperimenterende scenekunst, der leger med diverse former, konventioner og genrer, og som får det til at gå op i en højere enhed. Forestillinger skal vække noget i mig! De må derfor gerne tirre, drille, udfordre og stimulere min forståelse af verden – og derved trykke på mine følelser eller min provokationsknap. Derudover har jeg en lille svaghed for klovne.

Vær den første til at kommentere