NEXT TO NORMAL

Nørrebro Teater, 18. februar – 15. april

Depressions-muscial på ungt teater

”Next To Normal” handler om en familie, hvor moderen er psykisk syg, maniodepressiv og skizofren. Datteren er blevet en besværlig teenager, har fået en kæreste og er begyndt at tage af moderens medicinskab. Midt i det hele står faderen som den eneste ”normale” person i forestillingen og prøver at holde sammen på hele familien, mens den afdøde søns genfærd spøger i kulisserne og fastholder hans mor i fortiden og i vanviddet. Ja, det lyder som en rigtigt levende, velfungerende dysfunktionel familie.

Musicalen er skabt af Brian Yorkey og Tom Kitt over en arbejdsproces på 10 år og er blevet et stort hit på Broadway netop pga. af dens moderne opbygning og tema. Forestillingen minder derimod om et stykke traditionelt dramatik, et stykke traditionelt taleteater bare med musik. Forestilling indeholder ift. selve historiens udvikling ikke særlige træk fra musicalgenren.

Til gengæld er forestillingens stil meget lig traditionelle musicals, ift. spillespil, musik og sang. Musicalen er oversat (af Kenneth Thordal), hvilket fungerer rigtig godt da sangene er meget dominerende i forestillingen. De fortæller hele historien, og derfor giver det god mening at oversætte teksten. Desværre er de amerikanske udtryk meget tydelige i den danske oversættelse, f.eks. når Laus Høybye i rollen som den afdøde søn synger ”jeg’ i live, jeg’ i live, jeg er fuldstændig i live” – Da hører man tydeligt undertonerne af den oprindelige amerikanske udgave: ”I’m alive”. Tilmed har rollerne beholdt deres amerikanske navne, f.eks. hedder datteren Natalie. Det gør at man bliver meget opmærksom på at dette er en oversættelse af en ægte Broadway musical, og derfor kommer Broadway klichéerne og den politiske korrekthed også til at stå pinligt klart frem for publikum.

Ja, det lyder som en rigtigt levende, velfungerende dysfunktionel familie.

Historien er spændende, vedkommende og aktuel, dog kunne jeg savne at man virkelig havde udnyttet musical-genrens potentiale og presset de sidste dråber ud af publikums følelsesregister. Jeg blev ikke rørt og ikke rigtig revet med, men det var underholdende og spændende – som en god musical efter min mening bør være. Spillerne synger skide godt og musikken og sangene er fængende, dog er de en anelse for feel-good for en forestilling som handler om depression. Men sådan er det jo med musicals, og sådan er det også i livet. Vi prøver at holde en facade med glade og festlige sange, mens familien bagved er ved at falde fra hinanden.

Til sidst må jeg tage hatten af for Nørrebro Teaters måde at behandle deres unge publikum på ved at gøre teateroplevelsen mere uhøjtidelig og mindre krævende. F.eks. kan man købe blandet slik pr. 100 gram i foyeren – det er jo lidt ligesom at gå i biografen, og ikke noget man behøver at tage pænt tøj på til eller udelukkede gøre ved særlige lejligheder med sin kæreste eller familie. Drop biffen og tag slik og sodavand med ind i salen på Nørrebro Teater!

Læs mere om foretillingen på Nørrebro Teaters hjemmeside og bestil billetter på billetbillet.dk

Anmeldt af: Ida Fredericia
FOTO: Miklos Szabo

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere