Når alle sandheder kommer frem
22.-29. maj, Assistens Kirkegården, Teater Dannebro og Teater I Akt
3 mænd af 3 forskellige mødre mødes for at sige farvel til deres fælles far. Men selvom det er den samme mand de skal lægge i graven, har de vidt forskellige forestillinger om hvem deres far var. Kært barn har mange navne og fraværende far har mange ansigter.
Publikum mødes først på Assistens Kirkegården hvor vi får udleveret sorte sørge-paraplyer, og bliver taget med på tur rundt på Kirkegården mens vi lytter til faderens historie på vores høretelefoner – smukt indtalt af Søren Sætter-Lassen (den store teaterfar). Alle drømmene, alle kvinderne og de 3 sønner som fulgte med på vejen.
”Audio-walken” er en lækker indføring til brødrenes historie, men fylder tidsmæssigt en anelse for meget. For det er først da vi ankommer til kirken hvor resten af forestillingen udspiller sig at historien rigtig går i gang.
I kirken udspiller begravelsen sig og brødrens møder op til begravelsen, hvor ritualet skal forberedes. Her bliver kirkerummet brugt optimalt. Først er kirken et reelt kirkerum, og publikum følger ufortrødent de konventioner der tilknytter sig til det rum (synger salmer, modtager herrens velsignelse) – det næste øjeblik er kirkerummet forvandlet til brødrenes lejlighed eller Nørrebrogade i regnvejr.
Teater Dannebro leverer endnu en gang en selvsikker og velsmurt forestilling, ikke mindst takket være det karakteristiske og sikre samspil mellem de 3 skuespillere fra Teater I Akt. De får lækkert kvindeligt modspil af 3 sangerinder/fortællere/nymfer (alt-muligt-kvinder). Især må jeg fremhæve den norske charmetrold Madelen Larsen.
Kulturshot kvitterer med 5 kanyler