Den Stundesløse

5

Hold da helt Holberg! Det er herligt!

Folketeateret, 1. februar – 8. marts

Vi kender det alle sammen alt for godt. Hverdagens mange gøremål, møder og aftaler kan ofte give sved på panden. Når vi så samtidig bombarderes med indtryk og spørgsmål fra trykte og sociale medier, som vi ”tvinges” til at tage stilling til, så er det at hjertebanken, hovedpine og i værste fald stress indfinder sig. Vi har travlt, åhh vi har så travlt!

I 1723 kaldte Holberg det, at være stundesløs; altså ikke at have ledige stunder.

…Oldfux, byens svindler og super fusker
spillet af Tom Jensen, er en ren fornøjelse!

I dette fine eksempel på den helt klassiske komedie er vores hovedperson Vielgeschrey (Henrik Kofoed) stundesløs, og i hans indbildte travlhed kan intet trænge igennem til ham. Så da datteren Leonora skal giftes væk, finder han selvfølgelig også en mand til hende, som har større værdi for ham selv end for datteren. Nemlig revisoren Peder Eriksen, der kan være til hjælp med regnskabet i Vielgeschrey’s forretninger. Leonora ønsker derimod at gifte sig med Leander, og derfor tvinges det unge par ud i en fræk intrige for at snyde faderen.Den Stundesløs

De får hjælp at tjenestepigen Pernille (Cecilie Stenspil), som er den eneste, der i perioder kan få opmærksomhed fra Vielgeschrey. Planen bliver således at stresse den kære mand endnu mere, så han ikke opdager, at det er den forkerte frier, der møder op i forklædning.

Både begyndelse og slutning på komedien er en smule anderledes end originalen. Vi ledes roligt ind i travlheden bag huset 4 vægge af tjenestepigen Pernille, der i begyndelsen har en fortællerrolle. Hun beder os samtidig om, ikke at agere stundesløse, rent faktisk slukke mobilen, og tage os en ledig stund til at se forestillingen.

Opsætningen er skarpt bearbejdet af dramatikeren Thor Bjørn Krebs. Han har formået at gøre komedien aktuel og ikke mindst til at forstå i dagens Danmark. De bearbejdede scener er samtidig skrevet med en ”moderne Holberg-hånd” så vi stadig kan fornemme stilen og den samfundskritiske undertone. Meget fint!

Instruktør Søren Iversens flotte arbejde må roses! Han skaber de fineste scener, med en smuk balance mellem det totale kaos og en tilpas mængde orden og struktur. Er der for lidt kaos, tror vi ikke på historien/intrigen vil virke, og er der for meget, bliver scenerne for rodede og så kan vi ikke hitte rede i galskaben.

Scenografien hjælper os også med at beholde overblikket. Den er enkel, men smart konstrueret af Camilla Bjørnvad. En håndfuld roterende kuber med døre i, giver os fornemmelsen af et kæmpestort hus. Men det at de ikke flyttes rundt på scenen, opretholder en vis orden, og billedlig balance hele stykket igennem.

Castet er yderst velspillende. Henrik Kofoed og Cecilie Stenspil fungerer perfekt sammen. Deres samspil kombineret med de andre stærke hjælpekarakterer, sender komedien op i de rette Holbergske højder.
Oldfux, byens svindler og super fusker spillet af Tom Jensen, er en ren fornøjelse! Han må virkelig roses for hans mange biroller, der ikke bare tager fusen fra Vielgeschrey, men også fra publikum. Det er en kæmpe komisk energiudladning hver gang han kommer på scenen. Udover ham er Søren Hauch-Fausbøll og Sonja Oppenhagen skønne i deres roller som henholdsvis revisorsøn og gammeljomfru.

Er du til klassisk teater og ikke bange for gamle gloser, flamboyante kostumer, fald-på-halen komik, og spidsfindig ironi,
Så tag en stund ud af kalenderen og hop i folketeateret!
Kulturshot.dk giver ”Den Stundesløse” 5 sprøjter!

Du kan læse mere om forestillingen på Folketeatrets hjemmeside her.

Anmeldt af Jacques le Renard

Uddannet fra Rødkilde teaterhøjskole 2011, skuespiller aspirant, og instruktør samt skuespiller på flere forestillinger i det Københavnske undergrundsteater de seneste 3 år. Bl.a. "Væk ham ikke" - Teateret ved Sorte Hest, 2012, "Fra nu til nu" - MungoPark Teaterbattle, 2012, "Stor Ståhej for Ingenting" - Krudttønden, 2013 og ”Aftalt spil" - MungoPark Teaterbattle, 2013 Jeg har tidligere spillet en masse musicals og sætter stor pris på den genre, når det er udført med nerve og sjæl. På det seneste har det klassiske teater haft min store interesse. Jeg er både til de ældre og de moderne klassiske værker. Ligesom jeg finder stor glæde ved fysisk og absurd teater. For mig skal teater helst give genklang hos tilskueren, eller provokere denne, så han/hun tvinges til at se ting i et andet perspektiv. Samtidig vil jeg altid sige at kunst er kunstigt.

Vær den første til at kommentere