EMPTY STEPS

4 kanyler1

En rørende fortælling, i rette omgivelser
Teater GLiMT!, Metropolis Festival 5. -7. august 

Varmen trykker, og solen bager, da jeg ankommer til forestillingens setting. Lugten af pis fra gårsdagens fulderikker på vej hjem fra Island Brygges værtshuse sidder stærkt i brostenene. Og dermed også i næsen. Langebro kaster en mørk og kølende skygge ned under sig til glæde for publikum, og også til glæde for stykket der hermed lys – og duftmæssigt virkelig har fået sig en autentisk scene.

Vi bliver placeret på rækker af plastiksække fyldt med tøj, til at sidde på og som kan give os en snert af komfort på den ellers så hårde vej.

”Lars Gregersens vertikale dans på bagvæggen er imponerende…”

I forestillingen følger vi 2 gadebørns forsøg på at fordrive endnu en dag, i ensomhed og fattigdom. Musikken der bruges, komponeret af Angela Acuña specielt til stykket, er smuk og legende. Den minder om Chopins legende klassikere, dog er den i et moderat tempo og den understøtter vældig godt forestillingen.

EMPTY STEPS

Børnene lever kummerligt i en stor bunke gammelt tøj. De har intet andet end hinanden, og deres eneste forsøg på flugt eller snare lindring fra tilværelsen bliver at sniffe lim. I limrusen flyder de væk i smukke, stærke og til tider humoristiske billeder. Her kan børnene både svæve fnuglet op på væggene og tøjet kan blive levende mennesker, der kan give omsorg, kærlighed og fællesskab, dog kun så længe rusen varer ved.

Det er især i disse billeder at de 2 performere brænder igennem. Lars Gregersens vertikale dans på bagvægen er imponerende, og ligeledes er Camilla Sarrazins  leg med de fremmalede tomme menneskeskaller rørende. Der er passager, hvor historiens ligesom bringes videre, hvor energien falder og urinlugten tager mit fokus.

Med danseforestillingen Empty Steps synes jeg, at teater GLiMT har lavet et flot stykke research. De opnår at lave en forestilling der er aktuel og som får os til at tænke over, hvorfor der ikke gives mere, til indsamlinger der støtter gadebørn og børn i fattigdom. Den henvender sig glimrende til både børn og unge, og til de ældre som skal til at få pungen op og kaste nogle penge i indsamlingsbøssen.

Kulturshot giver 4 kanyler til Teater GLiMT! …og håber på at  ”Empty Steps” er med til at give næste børneindsamling en STOR saltvandsindsprøjtning.

Du kan læse mere om forestillingen og festivalen Metropolis på Københavns Internationale Teaters hjemmeside kit.dk

FOTO: Adam Lehn
Anmeldelsen er skrevet af Jacques le renard

Uddannet fra Rødkilde teaterhøjskole 2011, skuespiller aspirant, og instruktør samt skuespiller på flere forestillinger i det Københavnske undergrundsteater de seneste 3 år. Bl.a. "Væk ham ikke" - Teateret ved Sorte Hest, 2012, "Fra nu til nu" - MungoPark Teaterbattle, 2012, "Stor Ståhej for Ingenting" - Krudttønden, 2013 og ”Aftalt spil" - MungoPark Teaterbattle, 2013 Jeg har tidligere spillet en masse musicals og sætter stor pris på den genre, når det er udført med nerve og sjæl. På det seneste har det klassiske teater haft min store interesse. Jeg er både til de ældre og de moderne klassiske værker. Ligesom jeg finder stor glæde ved fysisk og absurd teater. For mig skal teater helst give genklang hos tilskueren, eller provokere denne, så han/hun tvinges til at se ting i et andet perspektiv. Samtidig vil jeg altid sige at kunst er kunstigt.

Vær den første til at kommentere