Tomorrow’s Parties

forced entertainment


Fantasifulde fremtidsudsigter

Republique, gæstespil af Forced Entertainment, 19.-20. juli, CPH STAGE

Scenen er sat i en have eller et udendørs sted. Den indrammes af en lang lyskæde med farverige lamper, som oplyser de to paller midt på scenen. Uden videre påstyr træder to mennesker frem på scenen, en mand og en kvinde. De træder op på pallerne og så begynder legen: “Tomorrow’s Parties” – hvordan vil verden se ud i fremtiden..?

”I fremtiden vil der ikke være nogen mennesker…”
”Eller: I fremtiden vil der være tre eller fire mennesker”
”Eller: I fremtiden vil alle arbejde hele tiden…”
”Eller: I fremtiden vil robotter lave alt arbejdet…”

“Eller i frmtiden, vil tingene være næsten, ligesom tingene er lige nu. 2-3 ting vil have ændret sig, men ellers vil tingene være det samme.”

Sådan foregår gætterierne frem og tilbage mellem de to performere i næsten 1,5 time, og selvom strukturen er stram og dramaturgien flad som en pandekage, formår de to performere stadig at holde en intensitet, en nerve og en friskhed. Performerne er enorm gode til at skabe billeder(hvilket har stor betydning for underholdsningsniveauet), selvom deres fysiske råderum er temmelig reduceret – de flytter sig aldrig fra pallerne. Gætterierne virker underligt impulsive, opfundet på stedet, andre refererer direkte til science fiktion film og serier. Fælles for alle gætterierne er, at alle forudsigelserne på den ene eller anden måde allerede er til stede i nutiden, eller i fortiden, eller er noget fra igår.

Derfor bliver performancen også samtidskritistk, når de opstiller et vandvittigt fremtidsscenarium, som man i næste nu, opdager jo allerede foregår her i nutiden.

Man skal dog være rimelig engageret som publikum, for ikke at døse hen i løbet af forestillingen. Strukturen er meget stram, og her er ikke tale om let underholdning, selvom performancen både er let og underholdende… men også lang. Man venter hele tiden på at de træder ned fra pallerne eller gør noget. Der kunne godt savnes en løsere struktur i den måde publikum bliver behandlet på. De to performere er sympatiske, engageret og vedkommende over for sit publikum, men man har lyst til at bryde ind i legen og være med. Eller man har lyst til at gå ud, hente en øl og komme tilbage igen. Eller man har lyst til at nikke anerkendende til sin sidemand. Eller man har lyst til at sidde nede på gulvet og tage noter. Eller man har lyst til at snakke med sin sidekammerat om hvad de snakker om.

Med en baggrund i Teatervidenskab, har jeg altid fået at vide at  “Forced Entertainment” er “sådan nogle som man bør se”. Gruppen blev dannet i 1984 (og har altså 30 års jubilæum) og er kendt for at arbejde med long-durational-work, improvisation, debatter og nogle rimelig crazy ting med gorilla kostumer osv., alt sammen skabt igennem devising metoden – hvor magtfordelingen imellem instruktør, dramatiker og skuespillere er helt udlignet, og alle finder på perfromance i fællesskab.

Når man oplever de to performere kommer det tydeligt frem, at teksten er deres egne ord, og at de har en lang historie og kæmpe erfaring med improvisation og performance, alt virker frisk eller “u-forceret”, eller som om at det kommer lige fra hjertet.

Kulturshot sender 4 kanyler efter “Tomorrow’ Parties”.

Du kan læse mere om kompagniet her.

 

Ida Fredericia

Jeg er uddannet fra Teatervidenskab og Dansevidenskab, samt tillægsuddannelsen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere