Othello

Othello pressefotos004

Elegant Shakespeare uden så meget pis

ForestillingFem, et kolonihavehus ved Amager Strand, d. 23. oktober – 8. november

Det er næsten blasfemisk at sige det, men jeg har aldrig været voldsomt begejstret for Shakespeare. Hans forestillinger er spillet millioner af gange, vi kender fortællingerne, karaktererne og skæbnerne, men jeg har aldrig rigtig følt mig rørt af hans ord. Jeg har alle dage mere været en Sofokles-pige, hvis vi skal beskæftige os med tragedierne. Til trods for mine forbehold for den kære brite, må jeg indrømme, at ForestillingFems opførsel af Othello forekom mig både vedkommende, sjov og relevant.

“Othello” starter på Amager Strand station, hvor vi mødes af Jago, der leder os videre til et nærvedliggende kolonihavehus, hvor resten af handlingen udspiller sig. Under gåturen indlemmer han os i sin plan om at få Othello knækket, fordi han har valgt Cassio som sin løjtnant i stedet for Jago.

Forestillingen fremstår som et solidt bud på en moderne,
men stadig værkstro udgave af “Othello”

Forestillingen er utrolig vellykket rent dramaturgisk. Rollelisten er skåret ned til de mest nødvendige karakterer: Othello, Jago, Cassio, Desdemona og Emilia, der alle bliver spillet af Simon Kongsted, Sara Fanta Traore og Morten Vang Simonsen. Det er et elegant valg, og skiftene mellem de forskellige roller fungerer. Et af de eneste elementer, jeg er uforstående overfor, er Cassios meget tykke italienske accent, der får ham til at fremstå naragtig og latterligt fremfor som en mand, der rent faktisk kunne overtale Desdemona til at være sin husbond utro.

Forestillingen gør brug af et velsammensat lydtapet, der er med til at understrege stemningsskift og etablere situationerne, hvilket medvirker til, at “Othello” er en skøn og meget sanselig oplevelse. Skuespillet er for det meste dejlig naturligt, men bliver til tider en anelse teatralsk og lidt klicheramt, hvilket desværre kan være svært at undgå, når man beskæftiger sig med Shakespeare.

Når alt kommer til alt er det dog småting, og forestillingen fremstår som et solidt bud på en moderne, men stadig værkstro udgave af “Othello”. Et skønt eksempel på hvad en kunstnerisk platform som ForestillingFem kan tilvejebringe af teater, hvor formen er enkel med simple effekter, der bare virker. Jeg gik fra massakren i kolonihaven som en yderst glad anmelder, og sender fire flotte kanyler afsted til “Othello”.

Du kan læse mere om forestillingen og ForestillingFem på deres hjemmeside og facebook.

FOTO: Jonas Schou Hansen

Tine Hjorth

Jeg er uddannet kandidat i Teatervidenskab og performancestudier på Københavns Universitet, og arbejder freelance som forestillingsleder både i vækstlaget og på de etablerede scener. Jeg holder af teater, der har en skarp visuel profil, og som tør berøre både de store spørgsmål og de helt nære hverdagsemner.

Vær den første til at kommentere