Ung Mands Byrde

Intim og ærlig mandehørm

Teater I Akt, Teater Grob, 13. – 25. januar

”Ung Mands Byrde” er en forestilling om 4 drenge og en ”rigtig mandeaften” som tager en uventet drejning. Drengene bor i en stor lejlighed på Nørrebro og selv om de ser hinanden hver dag, er det længe siden de “sådan rigtigt” har set hinanden – men det skal ændre sig i aften.

De 4 drenge, Tue, Anders, Joakim og Peter pisker fra start af en stemning op – ”nu skal vi rigtig hygge os”. Og ligesom med nytårsaften kan realiteterne sjældent måle sig med forventningerne.

Aftenen starter egentlig meget godt. Efter at have fjernet efterladenskaberne af Tues kærestes tvivlsomme designskoleprojekt er stuen klar til at blive indtaget af tung mandehørm, øl og poker. Samtalen hvirvler rundt om tinder-dates, analsex, pik og tequila, der bliver tyllet øl, spillet kort og snakket sex. Som publikum føler man at man har sneget sig hen til bagdøren og kigger igennem nøglehullet hos et drengekollektiv. Forestillingen giver et reelt indblik i drengenes hverdag – hvad er fedt, hvad giver status, og hvad man gider dele med de andre. Drengene er dog vidt forskellige, og det går ikke langt tid før de bumper sammen i konflikter.

”Ung Mands Byrde” er en site specific forestilling hvor publikum bevæger sig rundt i lejligheden på Rømersgade som overdimensionerede fluer på væggen. Der er temmelig proppet i rummet som man står dér limet op af stuevæggen. Alligevel påvirker det ikke intensiteten mellem de 4 skuespillere. Man føler sig vitterligt som fluen på væggen og er kun taknemmelig for at kunne være så tæt på skuespillerne. Der er rig mulighed for at analysere og betragte hver en detalje i mimikken, hver en trækning i ansigtsmusklerne. Det er hårde odds for skuespillerne, men der bliver kraftedeme spillet igennem.

Alt er 1:1 i lejligheden; vi ser drengene klæde om, spise en hel frysepizza, rydde op, ryge rigtige smøger osv. På den måde passer ”Ung Mands Byrde” lige ind i linjen af ”virkelighedsteater” eller næsten filmisk teater som teater Grob efterhånden er blevet kendt for.

….midt i orkanens øje har jeg fuldt udsyn til hele spillet, endda close up – det oplever man sjældent i det traditionelle teaterrum!

Det eneste som ikke er 1:1, er tiden. Forestillingen varer 1 times tid, men historien udspiller sig over et helt døgn, fra morgen til morgen. Når vi ankommer til lejligheden er det sen formiddag, men af gode grunde stadig mørkt uden for. Nogle få virkemidler som at rulle gardinerne op og åbne vinduerne, giver en indikation om at det er morgen, men fordi alt andet er 1:1 virker det en smule forstyrrende at forestillingen hopper i tid. Historiens udvikling er afhængig af tidsrammen, men det kunne være interessant at se hvor meget drama der kunne nå at udspille sig over en enkelt times tid i en lukket lejlighed med 4 drenge og en masse spændinger.

Scenografien, ja hele rammen for forestillingen fungerer optimalt. Detaljerigdommen er enorm, helt ned til de underbukser som hænger til tørre i gangen, resterne i køleskabet og beskeder på køleskabet. De små rum går at man kommer helt tæt på spillet. Man bliver lukket ind i et meget intimt rum der grænser til det voyeristiske, f.eks. da en af karaktererne tager sig en spiller under dynen.
Fulgt af en guide bevæger publikum sig fra det ene rum til det andet i den labyrintiske lejlighed og springer gnidningsfrit fra scene til scene, tid til tid. Sidst i forestillingen befinder jeg mig pludseligt fanget midt imellem de 4 skuespillere; midt i orkanens øje har jeg fuldt udsyn til hele spillet, endda close up – det oplever man sjældent i det traditionelle teaterrum!

Forestillingens helt store plus er dog den ærlighed man fornemmer under overfladen af mandehørm og øl.
Det her er en verden man kan genkende, det er hverdag og intriger. Det er unge mænd som de virkelig er, når dørene er lukket, og pigerne er gået hjem. Men det er ikke kun hverdagen som bliver afspejlet; mere følsomme emner bliver også taget op, men på en realistisk og ærlig facon, uden store følelsesudbrud og falske tårer. Det er underspillet og lækkert, og man æder det råt!

“Ung Mands Byrde” får 5 kanyler for en ærlig, troværdig, intim og ikke mindst velspillet forestilling – der sker sku’ noget i vækstlagsteatret!

Du kan læse mere om forestillingen på Teater Grobs hjemmeside eller på Teater I Akt’s facebookside.
Vil du vide mere om Teater I Akt? Læs Kulturshots interview med drengene, og hør hvordan de kom under “Teater Grobs vinger” eller læs Kulturshot anmeldelse af deres sidste forestilling “Nosser“.

FOTO: Sonja Ferdinand

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere