PETER OG ELGEN

Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Teater Grob, 18. februar – 31. marts

Tragisk komisk drama i brandfarlig bjælkehytte

ÅH, hvor havde jeg glædet mig til Peter og Elgen. Fantastiske anmeldelser har regnet ned over denne forestilling, og kulturshot må også bøje sig i støvet, være med på moden og diske op med endnu én i rækken.

Men mens denne anmeldelse står i kø for at blive læst af dig kære læser, må jeg lige bemærke at denne anmeldelse er anderledes end de anmeldelser som proklamerer at forestillingen er en letfordøjelig hverdagskomedie, som er yderst velegnet til at krydre en kedelig mandag aften med. Nej, jeg stortudede til forestillingen. Jeg og resten af de første 3 rækker snøftede og krummede tæer. På række 3 og opefter sad så resten af teaterkartellet og slog sig på lårene og grinede som på kommando efter hver sætning.Fotograf: Per Morten Abrahamsen

Aldrig har jeg været en del af så splittet et publikum. Jeg var godt nok forberedt på denne oplevelse, da de anbefalinger jeg har fået af venner har været meget blandede, alle dog meget gode. Super sørgelig, super sjov, super show. Vælg selv! – for mig var det virkelig sørgeligt.

Bevares, teksten er virkelig humoristisk og karaktererne dybt ironiske og komiske. Men underteksten er dybt tragisk og stemningen næsten uudholdelig – så derfor forstår jeg godt at række 3 og opefter grinede, ellers var det ikke til at holde ud. Peter og Elgens nytårsaften i familiens skød går helt forventet, helt galt.

Peter har inviteret sin ekskone Camilla til nytårsaften for at vinde hende tilbage med mix-tape og blinis…

I bedste Bergmanske kammerspilsstil, og med von Triers Antichrist i baghovedet, er den splittede og dysfunktionelle familie med vedhæng sammen spærret inde i en brandfarlig bjælkehytte langt oppe i Sverige på den skæbnesvangre nytårsaftensdag.

Forfatteren og litteraturlektoren, Peter bor sammen med sin datter Astrid, som drømmer om Kafka og Josef K i det gamle bjælkehus. Peter har inviteret sin ekskone Camilla til nytårsaften for at vinde hende tilbage med mix-tape og blinis, sammen med hans bedste ven Niels. Uheldigvis har Camilla accepteret invitationen for at fortælle Peter at hun og Niels er blevet kærester. Midt i det hele dukker Peters elev op, hun er en genial forfatter, dog uheldigvis lettere socialt ubegavet og smaskhamrende forelsket i hendes underviser Peter.

Peter elsker Camilla, Camilla elsker Niels. Astrid elsker ingen og hungrer derimod efter sine forældres kærlighed og anerkendelse. Og i alt kaosset ligger der endnu mere kaos i form af barndomstraumer og psykoser. Der er lagt godt i ilden til en forestilling pakket med akavede situationer.

Forestillingen har som sagt en mærkelig dobbelthed ved at være virkelig, virkelig sjov og virkelig, virkelig sørgelig. Manuskriptet er top godt skrevet og fyldt med upassende og super typiske, højrøvede litterære bemærkninger og citater for sådan er karaktererne: Veluddannede, karrieremindede og super litterære, for ikke at sige super snobbede og irriterende, men super velspillet, især af Lars Ranthe.

Peter og Elgen er velspillet og replikkerne godt leveret. De får dig til at græde eller grine, måske begge ting på en gang. Under alle omstændigheder går du ikke upåvirket fra teatret.

Læs mere om forestillingen på Teater Grobs hjemmeside og bestil billetter på billetbillet.

FOTO: Per Morten Abrahamsen

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere