MØRKE

Nørrebro Teater, Frederiksbergscenen, 24. marts – 21. april

Hr. Jakkesæt med stresspsykose og syretrip

Kulturshot er født mørkeræd, og er derfor hunderæd for at bevæge sig ind i teatersalen efter at sin medtilskuer har kørt en stemning op og snakket om kryb og gyserfilm i hele ventetiden i foyeren. Vi skal se “Mørke”, og det er vist ret så uhyggeligt.

”Mørke” handler om en succesfuld jakkesæt-fyr som har fyldt hele sin kalender op med forretningsture til Tokyo, Berlin og London. Han lever i 2-3 forskellige tidszoner i døgnet og har sin iPhone klistret fast til øregangen. Han synes at det er svært altid at gå i jakkesæt, at være for træt og stresset til at score hende den søde fra byen. Det er svært ikke at kunne bestille o’Boy kakaomælk hos roomservice og  det er svært at skulle fylde sine søndage ud med middage og lege-eftermiddage hos vennerne med børn.

Heldigvis har Hr. Jakkesæt masser af succes og det som hører til (altså mere stress), og holder foredrag om at tænke positivt og at nå sine mål. – det handler bare om at prioritere, hvis du vil have succes. Men netop det er Hr. Jakkesæt rimelig dårlig til, så han ender på 3-4 medikamenter og noget heksepulver og får det vildeste syretrip. Det sætter gang i hans indre mørke og så begynder det at blive rigtig uhyggeligt.

Forestillingen er lavet af kompagniet ”Flyvende Grise”, som laver poetisk og visuelt teater med levende teknik og masser af tricks.

Historien i ”Mørke” er desværre en smule tynd. Kulturshot har hørt historien om den succesfulde, men stressede og ulykkelige Hr. Jakkesæt før, og ”Mørke” bidrager ikke med så meget mere til denne moderne sisyfosmyte.

”Mørke” står lidt i skyggen af kompagniet sidste forestilling ”Historien om Alt” fra 2010. Den forestilling havde hele det tekniske menageri og fungerede som en stor magimaskine ligesom ”Mørke” også gør. Men ”Historien om Alt”’s fortælling var langt mere overraskende og havde mere bund. I ”Mørke” går det bare nedad for vores hovedperson, og der er ingen overraskende twist i historien eller nogen erkendelse af Hr. Jakkesæts mørklagte deroute.

Til gengæld er iscenesættelsen af ”Mørke”, hele det tekniske set-up og Thomas  Corneliussen store skuespillertalent og engagement, nok til at tilgive forestillingen for dette noget tynde plot.

I forestillingen ”Mørke” sker uhyggen lige foran dig, i samme rum og i samme tid, og spillerne, krybene, øksemorderne og genfærdene kan potentielt springe af scenen og op på tilskuerrækkerne

Forestillingen har en overlegen mængde tricks og shockeffekter. Det er sådan en forestilling som er rigtig fed at tage sine teater-kritiske venner med ind at se. Det er et godt genrestykke og det er i hvert fald ret uhyggeligt. Kulturshot synes altid at det har været en sjovt at der en tendens til at tro at det er filmen som har patent på gysergenren og at teatret aldrig rigtig kan blive uhyggeligt. Når man sidder i biografen eller hjemme foran fjerneren, kan man holde sig for øjne, og ører og sætte filmen på pause. Man kan holde uhyggen lidt hen, fordi det foregår på en skærm og ikke er rigtig virkeligt. Men i teatret, og i forestillingen ”Mørke” sker uhyggen lige foran dig, i samme rum og i samme tid, og spillerne, krybene, øksemorderne og genfærdene kan potentielt springe af scenen og op på tilskuerrækkerne – og DET kan få Kulturshot til at ryste i bukserne og tisse lidt på sædet.

”Flyvende Grise” kan det der med teknik og det visuelle, dog kunne Kulturshot godt tænke sig en klarere, mørkerød, æstetisk tråd i forestilling. 70’er æstetik og kitschede charterferiebilleder bliver blandet med et Sin City tegneserieunivers og 1980’ernes gyserfilm. Når nu ”Flyvende Grise” er så gode til at lave visuelle og overbevisende universer ville det være fedt hvis de havde holdt sig til et enkelt.

Alt i alt er ”Mørke” en virkelig anbefalingsværdig og underholdende forestilling og et rigtig godt genrestykke som fratager filmen sit patent på gyseren. Teknikken er levende og fungerer som medspiller på scenen sammen med talentfulde Thomas Corneliussen, som hopper og springer for at komme ud at sit indre syretrip og stresspsykose.

Læs mere om forestillingen “Mørke” og kompagniet “Flyvende Grise” og skynd dig at købe billetter her.

Jeg er uddannet BA i Teatervidenskab med Dansevidenskab som bifag, samt MA i Moderne Kultur og Kulturformidling med bifag hos tillægsuddannelsen i Journalistisk formidling fra DMJX/Aarhus universitet. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere