Vanvittigt kærlighedsdrama i Pumpehuset
22. marts – 14. april, Pumpehuset
Pumpehuset har som led i deres genåbning og renovering valgt at gøre plads til en lille teaterscene i det gamle vandværk i Studiestræde. Den har de valgt at åbne med forestillingen ”Taasinge” om Elvira Madigan-tragedien af Baggårdsteatret.
Forestillingen er baseret på de virkelige hændelser i forbindelse med kærlighedsdramaet mellem cirkusprinsesse Elvira Madigan og adelsmand og løjtnant Sixten Sparre. Disse forelsker sig hovedkulds i hinanden under en forestilling i cirkusset. Men der er ikke plads i deres liv til den voldsomme kærlighed: han er løjtnant, gift og har to børn. Hun er blot en fattig cirkusprinsesse som bliver holdt fanget som en guldfugl i et guldbur af sine forældre. Hvad gør man så? Man skrider fra det hele. Elvira og Sixten flygter fra familie og
forpligtelser med al deres romantiske litteratur og poesi i bagagen. De lever af kærlighed og kildevand og knepper sig vej ned igennem Sverige og Danmark. Men Elvira og Sixten er virkelig på flugt fra deres familier og sågar hele den svenske hær. Hvor lang tid kan kærligheden så holde, når man for at blive fri for ansvar og dagligdag er løbet ind i et ligeså snærende bur som hedder flugt? Hvornår går det op for dem at den store kærlighed måske bare var en god omgang hormoner og liderlighed, og at de slet ikke føler sig lige så lette og frie, besatte og forelskede som første gang de så hinanden.
Hvorfor er det at vi i dag anser kærligheden for at være lig lykken? Og hvad gør vi hvis vi har fundet kærligheden og den alligevel ikke leverer den forventede: ”og de levede lykkeligt til deres dages ende”? Det er nogle af de spørgsmål instruktøren Lasse Bo Handberg prøver at besvare i et moderne perspektiv igennem forestillingen.
Elvira er en rapkæftet cirkusprinsesse der bliver skide fuld, er alt for impulsiv og drømmende, og sætter sig ned og tisser i et hjørne af Tivoli mens hendes kæreste forlegent kigger væk
For Elvira og Sixten har kærligheden drevet dem så langt ud at den eneste måde de kan blive sammen på og elske sammen på, er ved at dø sammen. De bliver fundet i en lille lysning i skoven i byen Taasinge ved Svendborg med skudhuller i tindingerne efter en måned på flugt.
Baggårdsteatret hævder at de i forestillingen ”Taasinge” bringer den ucensurerede fortælling om Elvira Madigan og Sixten Sparre. Teatret har også lavet et stort researcharbejde over begivenhederne om den ellers så kedelige lille provinsby ved bl.a. at kigge på den lange brevkorrespondance mellem de to. Ucensureret vil her også mene en forestilling fyldt med liderlighed, vrede, begær, sindssyge og vild, ungdommelig, altoverskyggende, besættende og voldsom forelskelse.
De vil leve som Romeo og Julie og må derfor også dø som Romeo og Julie
Alle disse store følelser og drifter formidler spillerne virkelig godt. De har virkelig temperament de to skuespillere, Therese Damsgaard og Nils P. Munk, og fuck hvor vil de bare have hinanden – i begyndelsen af forelskelsen. Derefter flygter de fra hinanden, slår hinanden, forbander hinanden men bliver alligevel ved med at råbe til hinanden: Jeg elsker dig! Jeg elsker dig! Jeg elsker dig! – for helvede! Forestillingen er fyldt med passion, vrede mord og sindssyge og det gør den nok så vild og ungdommelig. Heldigvis er den også ret så morsom. Især Therese Damsgaards portrættering af den kun 19-årige Elvira som er smuk og forførende, men i sidste ende bare er en fattig underklassepige. Elvira er en rapkæftet cirkusprinsesse der bliver skide fuld, er alt for impulsiv og drømmende og sætter sig ned og tisser i et hjørne af Tivoli mens hendes kæreste forlegent kigger væk. På den måde bliver den ret så charmerende og naive, men stadig ret kiksede og irriterende Elvira-portrættering et godt modstykke til den voldsomme og besættende forelskelse mellem de to elskende, som skrider fra det hele for at udleve en kærlighedsdrøm. De vil leve som Romeo og Julie og må derfor også dø som Romeo og Julie.
Forestilling er voldsom, underholdende og død-romantisk, men der mangler et ekstra twist – en overraskende entré eller et systembrud som kunne have blæst mig helt omkuld. Og så blev kulturshot, netop fordi de spiller stort og voldsomt og ikke fastblev i de mere fine og skrøbelige følelser, aldrig rigtig rørt.
”Taasinge” gør sig rigtig godt som den første forestillingen på Pumpehuset, og jeg synes at Pumpehuset med denne nye scene fint illustrerer hvordan koncerter, fester og teater kan gå hånd i hånd. Forestillingen slutter sågar af med after party med champagne, DJ’s og dans hele natten.
Læs mere om forestillingen på Pumpehusets hjemmeside og køb billetter på billetlugen.
Forestillingen er produceret af Baggårdsteatret som bl.a. står bag forestillingerne “De kaldte hende Crazy Daisy” på Aveny T og publikumssuccesen “Opsang” på Mungo Park. Læs mere om Baggårdsteatret her.