ROSMERSHOLM

4 kanyler

Endnu en Ibsen-klassiker

Aarhus Teater, 17. Januar – 15. februar

Netop nu opføres forestillingen Rosmersholm på Aarhus Teater. Dramaet er en psykologisk teaterthriller af Henrik Ibsen, instrueret og fortolket af Thomas Bendixen. Her har man virkelig mulighed for at opleve klassisk teater indtil d. 15. februar. Aarhus Teater har præsteret en del gode Ibsen stykker de seneste år, og formår på en måde at gøre det igen.

Flere af Henrik Ibsens værker indeholder spændingsfyldte, dramatiske opbygninger, hvor der er markante kvinder i fokus, som vi fx kender fra Et Dukkehjem, Vildanden og Hedda Gabler. De samme midler ser vi i Rosmersholm, hvor Rebekka West viser stærke (og svage) karaktertræk. Beate, den frafaldne præsts hustru, har taget sit liv. Der lurer under overfladen på Herregården Rosmersholm, og dette er omdrejningspunktet for forestillingen. Hvorfor døde Beate?
I denne forestilling er der fokus på historien, der både indeholder psykologiske og politiske aspekter. Rammen for historien er sat i en forholdsvis simpel, men symbolsk scenografi. Det cirkulære gulv understreger en cyklus for karaktererne, der er klædt i klassiske og tidssvarende kostumer. Rebekka er i hvidt fra top til tå, men i anden akt, da vi får indløst færten af skandalerne, iklæder hun sig en sort frakke.ibsen

Første akt bruger meget tid på at vise karaktererne og deres indbyrdes relationer frem. Anden akt bliver noget mere gribende, idet historien for alvor tager fat. Første akt er derfor noget tungt.
Hele opsætningen er meget klassisk, og der er fokus på det fine skuespil og den dramatiske historie. Det kan være hård kost for uvante teatergængere, da man skal holde tungen lige i munden for at holde styr på karaktererne og deres indbyrdes relationer. Men hvis man har kendskab til Ibsens værker, eller gerne vil se et klassisk stykke, er det nu, man skal gribe til.
Ibsens historie og spændingsopbygning holder, hvis man er interesseret i en opsætning, der er meget tro mod dramaet. Man kan mærke, at det skal gå galt, og i anden akt pibler afsløringer frem. Det er spændende at følge med i det psykologiske, og se hvor langt mennesker er villig til at gå for at fuldbyrde deres drifter.

Men stykket kunne være gjort mere relevant for et nutidigt publikum, hvis det havde haft nogle mere moderne rammer. Jeg savner mere nyfortolkning, der kan bidrage og give flere symbolske lag til dramaet. Det kunne have været en flirten med en anden scenografi eller andre kostumer fra et andet univers, der kunne have givet et clash imod dramaets klassiske historie og replikker. Eller hvis stykket havde valgt at leve op til en dyrisk og Gollum-lignende spillestil, som man ser på pressebilledet af Rebekka.

Det her er klassisk teater. Sådan rigtigt teateragtigt. Det kan dog anbefales, hvis du vil have et stykke med Ibsen i en tro version. Og bring lige farmor med!
Forestillingen får 4 kanyler. Læs mere om forestillingen på Aarhus Teaters hjemmeside her.

FOTO: David Bering
Anmeldt af Kirsten Østerskov

Århus er byen – og i denne forbindelse - mit teaterterritorium! Her studerer jeg Dramaturgi med tilvalg i Nordisk sprog & litteratur på Aarhus Universitet. Jeg er vild med eksperimenterende scenekunst, der leger med diverse former, konventioner og genrer, og som får det til at gå op i en højere enhed. Forestillinger skal vække noget i mig! De må derfor gerne tirre, drille, udfordre og stimulere min forståelse af verden – og derved trykke på mine følelser eller min provokationsknap. Derudover har jeg en lille svaghed for klovne.

Vær den første til at kommentere