MIDSOMMMER

midsommer

4 kanyler1

Bob og Helena mødes på en bar

Cafeteatret 15. november – 15. december

To mennesker møder hinanden på en bar. Den ene er blevet brændt af, den anden sidder og venter på, at gennemføre et småkriminelt kup for et par småpenge. De er begge ved at nærme sig de 40, men opfører sig som om de er i 20’erne – fulde af et påtaget håb for en lykkelig fremtid, selvom de begge ved at muligheden for den snart er passeret.

Og hvad gør man når virkeligheden presser sig på? – man elsker i en fremmed seng, og fremprovokerer begge en så stor ”faker” at de kan bilder sig selv ind, at de havde ”vild og uhæmmet sex”.

Bob og Helena møder hinanden i netop denne situation – men hvad der kunne have været et dårligt engangsknald og et kort bekendtskab, bliver til noget meget større, da Helena og Bob igen støder på hinanden og på 15.000 pund. Midsommer er en god historie om to outsidere, der får lov til at give den en sidste omgang gas for rigtig rigtig mange penge.

midsommer

Og det er netop derfor “Midsommer” er god – fordi den er godt fortalt. Historien fortælles stort set i 3. person og i fortid – det er som om Bob og Helena er til et middagsselvskab og er ved at fortælle ÅRETS historie – engagementet og spændingen flyder over scenen: så gjorde vi sådan, så skete dette her, men så! Man lytter intenst med, selvom historien ikke er særlig overvældende eller overraskende. Midt i den gode historie sniger hverdagen sig ind. Bob og Helena er ikke helte i en Hollywood film, eller elskende i en film noir. De er almindelige, og oveni købet nogle lidt kedelige tabere, der aldrig virkelig har taget livet ved nosserne.

Og hvad gør man så når hverdagen trænger sig på?  Man fortæller historier, og det kan Allan Klie (Bob) og Stine Schrøder Jensen (Helena)! Stine Schrøder Jensen er skøn som rapkæftet og broget single kvinde og Allan Klie både skrøbelig, drømmende og overhovedet ikke til at regne med.

Scenografien af Kisser Rosenqvist rammer lige plet, med sit dæmpede barlys og trægulve med hemmeligheder og konfetti. Musikken kunne der være blevet arbejdet med. Den fungerer i konteksten, men er ikke et soundtrack man køber med hjem.

Kulturshot giver ”Midsommer” 4 fyldte kanyler for en god og godt fortalt historie!

Læs mere om ”Midsommer” på Cafe Teatrets hjemmeside.

FOTO: Natascha Rydvald
Anmeldt af: Ida Fredericia

Ida Fredericia

Jeg er uddannet fra Teatervidenskab og Dansevidenskab, samt tillægsuddannelsen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere