Les Misérables

Les miserable6
Les Misérables rammer Aarhus Teater”

Aarhus Teater, 21. marts – 24. maj

FRYD! Det succesrige musicalfænomen fra 1985, ”Les Misérables”, har ramt Aarhus Teater igen, og er teatrets største økonomiske satsning nogensinde. Dette medfører en storslået forestilling med masser af kostumer (små 300 af slagsen), yderst flot og symbolsk scenografi, utallige mænd på scenen og erfarne Stig Rossen i sin vante rolle som Jean Valjean.
Jeg har aldrig set ”Les Misérables” udført som scenekunst, men har på forhånd snust til Victor Hugos roman, og set flere filmversioner af denne gribende historie, og på baggrund af dette var mine forventninger høje. Jeg har ventet på denne dag i snart et år!

Musikken og sangene er virkelig rørende og medrivende,
og skuespillerne tårepresser publikum med deres flotte stemmer

Man bliver lynhurtigt suget ind i denne fortælling om elendighed. Scenen er smukt sat op, skuespillerne synger fremragende og fortællingen er jo i en klasse for sig selv. Hvis man dog ikke er vant til musical, som jeg, skal man lige vende sig til de sungne replikkerne, som indeholder de betydningsbærende elementer for forståelsen af historien – så spids lige ørene.

Musikken og sangene er virkelig rørende og medrivende, og skuespillerne tårepresser publikum med deres flotte stemmer. Forestillingens stjernespiller og trækplaster, Stig Rossen, har snart spillet Jean Valjean intet mindre end 1500 gange, så det var ikke nogen overraskelse, at det gik glimrende. Men i medieopmærksomhedens Rossen-hede må man altså ikke glemme resten af truppen. De andre skuespillere og musicalstjerner er bestemt også værd at lytte til og se på. Det flyder med mænd på scenen. Både de slidte, fordrukne og kampklare. Men der er også kvinder og nuttede børn. Fælles for dem alle er, at de møder miserable tider i deres liv.

Opsætningen af ”Les Misérables”, som musical skal følge nogle bestemte konventioner, men med denne version formår de alligevel at give den et lille pift med den symbolske scenografi, som jeg sad og brugte en del hjerneaktivitet på at afkode undervejs i forestillingen. Denne bestod af en enorm guldramme og en form for kroget træ-glorie i loftet.
Mine store forventninger til forestillingen blev indfriet, og jeg kan godt forstå, at Alain Boublil og Claude-Michel Schönbergs musicalversion af historien har fået så stor succes. Den er jo hamrende medrivende, og musikken klæder den latterligt godt. Jeg skal helt klart se ”Les Misérables” som musical igen. Aarhus Teater har lavet en flot opsætning – og den gør præcis det, som den skal gøre, så mere er der ikke i det. Den får alligevel hele seks kulturshotkanyler stukket i flæsket, selvom man kunne have ønsket nogle nye tilføjelser. Men konceptet er jo underlagt nogle bestemte rammer sat fra de højere Les-Misérables-musical-magter, men det er altså gode rammer. Og der er jo en guldramme. Forestillingen er en klassiker, som man skal se, og Aarhus Teaters version lever op til et fint niveau. Det er en gave til publikum – så tag alle med.

Du kan læse mere om forestillingen på Aarhus Teaters hjemmeside her.

Anmeldt af: Kirsten Østerskov

Århus er byen – og i denne forbindelse - mit teaterterritorium! Her studerer jeg Dramaturgi med tilvalg i Nordisk sprog & litteratur på Aarhus Universitet. Jeg er vild med eksperimenterende scenekunst, der leger med diverse former, konventioner og genrer, og som får det til at gå op i en højere enhed. Forestillinger skal vække noget i mig! De må derfor gerne tirre, drille, udfordre og stimulere min forståelse af verden – og derved trykke på mine følelser eller min provokationsknap. Derudover har jeg en lille svaghed for klovne.

Vær den første til at kommentere