Dance2Go

Dance2go

4

3 balletter for det unge publikum hitter på Gamle Scene

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, spilledage: 26/10, 29/10, 06/11, 08/11, 13/11, 06/02, 07/02, 08/02, 13/02, 15/02

Den Kongelige Ballet åbner endnu engang op for konceptet ”Dance2Go”. 3 små balletter præsenteres hen over en ”kort aften” i teatret.
Aftenens 3 værker er: ”Symfoni i 3 satser” af George Balanchine, ”Grand Pas Classique” af Victor Gsovsky og det moderne værk ”Minus 7” af israelske Ohad Nahirin som til er kunstnerisk leder ved Batsheva Dane Company.Dance2go

Der er propfyldt på Gammel Scene på sådan en torsdag aften og det er både Det Kongelige Teaters kernepublikum, og helt nye som er mødt op. De gamle og de unge mødes i foyeren; Her er noget for enhver smag. Billetterne er billige(200 kr.), det varer kun 1,5 time, og det er let og tilgængeligt.  Hverdagsagtigt og uprætentiøst, en hurtig omgang kultur på farten – ligesom en kop kaffe 2 go.

Aftenen indledes med en video hvor henholdsvis Alban Lendorf og Benjamin Buza præsenterer de to klassiske værker; ”Symfoni i 3 satser” og ”Grand Pas Classique”.
De er to unge  balletdansere, som siger ”fuck”, ”shit” har mindreværdskomplekser og kigger efter damer – ganske akkurat som alle andre unge i 20’erne. De taler til det unge publikum og er direkte i øjenhøjde med dem. Alban og Benjamin piller balletten og ”balletdanseren” ned fra den elitære piedestal og gør balletten spiselig.
”I aften kan du se hvordan man kan lave dans, på 3 forskellige måder”, siger Benjamin. Og det er netop det man får. Man præsenteres får en tasting-menu med lidt af hvert; det er bredt (men netop ikke dybt).

Det første værk af Balanchine ”Symfoni i 3 satser” har hele korpset på scenen. Musikken af Stravinskij er fragmenteret, vild og i konstant forandring. Man tror man kender den, men pludselig forandrer den sig igen. Jeg husker tilbage på introduktionsvideoen hvor Benjamin fortæller at musikken hele tiden skifter rytme og at danserne skal holde tungen lige i munden for at følge med. Danserne bevæger dig i den ene formation og det mønster efter det anden. Koreografien er tempofyldt, skarp og præcis. Der er hurtigst benarbejde og jazzede spring, det er ”sazzy” og charmerende. Nogle gange kan man dog se at danserne ikke helt kan følge med; det går drønstærkt og der er langt til Bournonvilleballetterne som ellers spilles på Gammel Scene.

Aftenens andet værk er duetten ”Grand Pas Classique”, som efter sigende skulle være en af de mest populære ”bravur-numre” på dansescenerne. Duetten skulle være danset af Alban Lendorf, men er til Kulturshots store skuffelse blevet afløst. Begge dansere gør det rigtig godt, men jeg savnede Alban Lendorfs drengede fodboldkrop og skødesløse charme, til at give lidt modstand til denne lyserøde, diamantbesatte drøm af en scenografi og et kostume.
Der er masser af knivskarpe pirouetter, vilde løft og spring, men det er noget af en flødeskumskage man bliver præsenteret for. 

Aftenen sluttes af med det moderne værk ”Minus 7”. Forestillingen starter allerede i pausen mellem første og andet akt, hvor en mandelige danser i jakkesæt danser rundt om sig selv, til sambamusik – som var han alene hjemme lørdag aften og havde en fest med sig selv! Flere dansere strømmer til og forestillingen begynder ligeså langsomt.
Den Kongelige Ballet har virkelige taget værket til sig. Det er næsten ikke til at se, at de er balletdansere og ikke moderne dansere. De er fuld af overskud og energi, og man kan se at de nyder den frie dans på scenen.
Værket er ekspressivt, fyldt med dansemusik, det er ungt og folk rocker med helt op i galleriet. Til sidst får publikum også lov til at være med på scenen, og her starter festen virkelig!

Det Kongelige Teater tager, bogstavelig talt, sit publikum i hånden og åbner deres hjerte, krop og hoved for dansen! Så bliver det ikke bedre! ”Minus 7” er helt klart aftenens højdepunkt.
Aftenen er endnu et bevis på at Det Kongelige Teater og Den Kongelige ballet har begået en genistreg med konceptet ”Dance2Go”. Her uddanner og danner de et helt nyt publikum. De taler direkte til de unge, og inviterer dem i teatret inden de tager ud at drikker øl på en torsdag aften.

Du kan læse mere om forestillingen Dance2Go på Det Kongelige Teaters hjemmeside her.


Anmeldt af Ida Fredericia

Ida Fredericia

Jeg er uddannet fra Teatervidenskab og Dansevidenskab, samt tillægsuddannelsen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Jeg har arbejdet både bag, foran og på scenen som bl.a. producent, formidler og performer og har derfor en god forståelse for alle elementerne i en teaterproduktion. Jeg er redaktør på bloggen og til tider anmelder. Jeg er vild med eksperimenterende forestillinger f.eks. site specific forestillinger, totalforestillinger og sanseteater a la Teatro de los Sentidos, men jeg holder også af den gode historie så længe den er godt fortalt og skaber magiske øjeblikke.

Vær den første til at kommentere